Svimmelhet

Svimmelhet er en av våre vanligste helse-plager og et symptom på at kroppens balansesystem ikke fungerer som det skal.

Dette kan det være mange årsaker til, men det er mange som ikke er klar over at nakken er et viktig balanseorgan, og kiropraktisk behandling kan hjelpe mange som plages av svimmelhet.

Ordet svimmelhet er en generell beskrivelse og kan oppleves forskjellig fra person til person. Svimmelhet kan oppleves som det å være ustabil og ustø, eller en gyngende eller vaklende følelse. Man kan også føle seg ør i hodet og at det svartner for øynene. Noen kan også føle at rommet går rundt og rundt, eller at en selv rotererer, et symptom som på medisinsk fagspråk kalles for vertigo. Hvilken type svimmelhet en pasient plages med kan være mange, og de forskjellige er beskrevet nedenfor. Kiropraktoren kan finne årsaken og riktig behandling for din svimmelhet.

Skulle svimmelheten ledsages av symptomer som hørselstap, kraftig øresus, synsforstyrrelser, feber, kraftig hodepine, hjertebank, brystsmerter eller pustevansker, bør du kontakte lege for å utelukke underliggende sykdomstilstander.

Krystallsyke

• Også kalt godartet stillingssvimmelhet eller BPPV

• En svært vanlig form for svimmelhet

• Varer i kort tid

• Ofte i forbindelse med en bevegelse eller posisjon av hodet

Krystallsyke skyldes små krystaller i innerøret som kommer ut av posisjonen sin og går inn i væskefylte kanaler. Disse kanalene er meget viktige for balansesansen, og bevegelse av disse krystallene, ved bevegelse av hodet og kropp, setter igang en forstyrrelse i kanalene og en opplevelse av svimmelhet. Krystallsyke er i de fleste tilfeller enkle å behandle med en trygg manøver som kiropraktorene behersker.

Se eget menypunkt for krystallsyke.

Nakkerelatert svimmelhet

• Også kalt cervicogenisk vertigo

• En svært vanlig form for svimmelhet

• mild til moderat form for svimmelhet

• Kommer og går iløpet av dagen

• Trenger ikke være relatert til hode eller nakkebevegelser eller posisjon, men kan bli verre i visse nakke og hode posisjoner

Svimmelhet ifra nakken er et vanlig symptom. Muskler og ledd, spesielt øverst i nakken inneholder svært mange nervetråder som informerer om posisjoen til hode og nakke til enhver tid. Denne informasjonen blir tolket i hjernen sammen med inntrykk fra andre balanseorganer som øre og øyne. Skulle informasjonen ifra nakken være feil, som den kan bli ved leddlåsninger eller muskelspasmer i nakken, vil tolkningen i hjernen bli feil og vi opplever dette som svimmelhet. Denne typen svimmelhet responderer meget godt til kiropraktisk behandling av nakken.

Betennelse på balansenerven

• Også kalt Vestibularisnevritt

• Mest sannsynlig fra en virusinfeksjon på selve balansenerven fra innerøret. Infeksjonen kommer oftest fra hals, bihule eller øre.

• Mer konstant svimmelhet, som ikke avhenger av hode eller kroppsposisjon

• Forsvinner som oftest av seg selv etter 3-6 uker, sjeldent plagsomt over lengre perioder

Menieres

• Forekommer ikke ofte

• Plagsom og vedvarende, men ikke livstruende

• Anfallsvis, med voldsom svimmelhet, lyder i det ene øret og hørsetstap som øker under anfall

• Hørselen vil med tid svekkes, og ledsages av tinnitus. Man kan også få en følelse av tetthet i øret

Årsaken til Menieres er ukjent, men sannsynligvis spiller flere faktorer en rolle, bl.a virus, arvelige faktorer og visse typer allergier eller matvareintoleranser. Disse faktorene ser ut til å øke eller minke mengden av væske i innerøret som påvirker balansesansen.

Andre mulige årsaker til svimmelhet

• Stress, uro og angsttilstander

• Bivirkninger av medikamenter

• Sykdommer i sentralnervesystemet (forekommer sjeldnere)

• Høy alder

De vanligste formene for svimmelhet er ufarlige og kan ofte behandles trygt og effektivt hos kiropraktoren. Gjennom et sett av tester, undersøkelse av nakkens funksjoner og nevrologiske utredninger vil kiropraktoren kunne sette en diagnose og finne mest effektiv behandling for akkurat denne diagnosen. Skulle videre utredning være nødvendig kan kiropraktoren henvise videre til annen spesialist.

Feilfunksjoner i nakken kan også forsterke andre svimmelhetstilstander, og en undersøkelse hos kiropraktoren kan finne ut om svimmelheten kan fjernes helt eller delvis.

Er du i tvil vedrørende din svimmelhet, ta kontakt så vil en av våre behandlere undersøke og finne årsaken til din svimmelhet.